lördag 15 mars 2008

Ett hem till jumperstickorna och medeltid

Jumperstickorna fick för en tid sedan ett nytt hem. Jag är inte fullt lika nöjd med resultatet som jag var med mitt strumpsticksfodral.... Men, jag klarade även den här gången av att enbat använda mig av gamla bomullstyger. Nu står virknålar och rundstickor på tur att få nya hem. Till virknålarna får det bli samma modell som de två tidigare skapelserna men vad gör man till rundstickorna?

För ett par år sedan var familjen på Gotland under medeltidsveckan. 8-åriga dottern som älskar att klä ut sig har sedan dess varit lovad en egen medeltidsdräkt. I veckan var vi på IKEA där vi hittade linnetyg till ett vettigt pris som skulle kunna fungera. Mönster inhandlades redan på Gotland så nu surfas det för fullt och bläddras i mönstren för att hitta rätt inspiration. Det lutar åt att vi får bli en hantverkarfamilj när vi träder in i medeltiden för det är inte enbart 8-åriga dottern som vill klä upp sig. Även jag och far i huset har sagt att det skulle vara roligt. 6-åriga dottern har dock ställt sig på tvären. Möjligen kan hon tänka sig en klänning i medeltidssnitt men bara om den sys i ett tyg med röda hjärtan... ;-) Kanske kommer hon på andra tankar när hon ser oss andra. Eller inte?!?! Hon är envis som synden när hon sätter den sidan till.

1 kommentar:

miaring sa...

Hej jag har också sytt fodral till mina stickor men har jumperstickor och rundstickor ihop. Till rundstickorna sydde jag breda fack men inte så djupa. Roligt att läsa din blogg!