tisdag 1 april 2008

Mössor i massor

För några veckor sedan hoppades jag att vintern var slut när vårvärmen gjorde ett välkommet besök. Men tji fick jag!! Kylan och snön gjorde sig besväret att äntligen besöka oss. Jag hade nästan trott att vintern var över och att mössor och vantar snart kunde hamna långt ner i byrålådorna. I stället blev det behov att mössor av lite tunnare sort. Själv hittade jag ett mönster i senaste Interweave Knits, Fountain Hat. Efter att ha testat mängder av garner som jag redan hade, där inget resultat blev ens i närheten av ok, så beställde jag rätt garn, ShibuiKnits Socks från yarn4sock.com. Givetvis fick några härvor till följa med på färden till Sverige.....

Garnet kom på mindre än en vecka och jag började sticka mössan (och är väl i det närmaste färdig....) men jag vet inte riktigt om det verkligen är "min" mössa ändå.... Garnet är helt underbart, stickningen ganska rolig och mössan ser verkligen ut som jag förväntat mig. Men på mitt huvud vet jag inte om den passar??? Återstår att sticka den helt klar, testa och fundera om det ska bli ett färdigt projekt eller ett nystan krulligt garn?

Till döttrarna valde jag Foliage från Knitty som utgångspunkt. Garnet hittade jag i den egna garnkorgen. Ett par nystan Avanti från Marks & Kattens, en blandning av bomull och akryl som säkert legat där 15 år. Döttrarna är båda nöjda med resultatet vilket inte är det minst viktiga. Även jag är skapligt nöjd. Mössorna var roliga att sticka och även om jag inte kunde följa mönstret fullt ut var det inga större problem att ändra lite så att det passade mitt garn och allas önskemål.

Inga kommentarer: