måndag 28 januari 2008

Halsduk och UFO-vantar

Bloggandet har fått stå åt sidan för en envis förkylning senaste veckan. Jag känner också att jag ännu inte har fått till rutinen för att blogga regelbundet. Det blir lätt att andra saker blir "viktigare". Fast å andra sidan lockar bloggen fram UFO:n så att det snabbt kan bli lite nya bilder på färdiga alster. En blogg utan bilder är ju inte lika rolig som en med.....

6-åriga dottern har önskat sig en halsduk hela vintern och förra veckan inhandlade vi 2 nystan Carro Magic från Marks & Katten. Mor fruktade att det skulle bli en hemsk bekantskap då garnet är 100% Akryl men det var faktiskt helt ok att sticka i. Inte så knarrigt och hårt som jag befarat. Halsduken blev färdig i går och idag gick dottern nöjd till skolan med en, enligt henne, mjuk och varm halsduk runt halsen.

Ett par UFO-vantar har också blivit färdiga. Jag köpte för flera år sedan garn och mönster hos Britt Andersson till ett par "halvvantar med lock". I höstas började jag, efter många om och men, sticka vantarna och förra helgen blev de klara... Själva tumvanten med sitt mönster var jätterolig att sticka och tog inte speciellt lång tid. Men sedan tog det tid innan fingervantsdelen blev gjord. Och när den var färdiga ett bra tag innan tummarna fick se dagens ljus. När vantarna väl var färdigstickade tog det ett bra tag innan alla trådar var fästa och sedan ännu längre tid (med flera misslyckade försök mellan....) innan fingervantsdelen var fastsydd i tumvantsdelen....
Jag är inte helt nöjd med det färdiga resultatet till råga på allt. Vantarna känns både stora och små samtidigt. Dessutom är de inte så varma som jag hade hoppats på.... eller om jag trodde att det skulle vara en bra vante att ha när det inte var så kallt ute....??? Risken är nog stor att det inte kommer att användas så mycket. Jag har dock garn kvar så att det räcker till ett bar barnvantar (utan halvvanten och locket) och kanske de har potential att bli bättre.

Mina tvåändsstickade vantar börja också närma sig målet. Tummen på vante nummer ett är halvvägs och så långt känns det som resultatet kan tänkas bli skapligt bra. Bild och en slutlig rapport kommer när de är helt färdiga. Något känner jag att jag har lärt mig på vägen och nästa par bli lite annorlunda stickade har jag tänkt, för ett par till blir det nog ganska omgående.

Inga kommentarer: