torsdag 10 januari 2008

Tvåändsstickning och vantar

Jag har blivit helt såld när det gäller tvåändsstickning. En av vantarna är nu färdig förutom tummen. Och vante nummer två är på gång. Kanske blev vante ett något för lång? Men jag ska sticka den andra först innan jag helt bestämmer om jag ska ta upp och göra vanten något kortare i handen. Inser också att jag nog behöver stickor 2,75 mm eller 3 mm för att få rätt masktäthet om jag stickar med 3-trådigt ullgarn. Som det är nu blir vanten lite smal... Men jag orkar inte ta upp och göra om utan nöjer mig så här för denna gång och testar något annat nästa.

I går hittade jag en länk till en sida där man kan köpa en DVD som visar grunderna i tvåändsstickning. På hemsidan finns också massor av bilder på vantar som göra att jag bara vill göra fler tvåändsstickade vantar. Och vintern som snart är slut... Krokmaskan är en annan hemsida som jag också besökt flitigt de senaste dagarna. Ska nog testa att beställa garn därifrån när garnlagret börjar tryta här hemma.


Före jul stickade jag vantar till maken. Det var panik på vantfronten och till slut fick jag medgivande att sticka vantar när affärerna inte hade det han önskade. Resultatet av 5 nystan Karisma från Drops, 3 mörka och 2 ljusa, blev fyra vantar i ett mönster från Knitty, Manly mitts. Mönstret skiljer inte på höger och vänster vante så nu kan kära maken tappa 2 vantar innan det blir panik igen. Andra paret, dvs vante tre och fyra, fäste jag trådarna på efter nyår så makens vanter får kanske anses vara 2008 års första avslutade projekt?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Stickar mkt tvåändsstickat och då i garn från Krokmaskan. Fina färger och enkelt att beställa samt ganska billigt. Och Anne Maj är trevlig. Hennes bok är också enkel och lätt om man vill ha nya beskrivningar.

// Anna

Mia sa...

Det låter ju jättebra Anna. Då ska jag nog ta och beställa garn därifrån. Jag är sugen på att sticka i lite roliga färger. Även om det förhoppningsvis snart kommer lite varmare tider så lockar tvåändsstickningen. Jag ska bara ta mig i kragen och fästa trådarna i mina färdiga vantar innan jag påbörjar några nya.... och till ytterligare något par har jag nog garn redan.... Men sen´så!!!

//Mia

linnzan sa...

Tittade in på din blogg för första gången. Har länge trånat efter att lära mig tvåändsstickning. Och dina saker var så fina. Kan du rekomendera någon bra bok med bra instruktioner?
MVH
Linn

Hemskapat sa...

2010 kommer helgkurs att genomföras i tvåändstickning för nybörjare! Se sticktanten.se för mer info!/Agneta